Frankia bobil

Årsmodell: 1987. Bygget på Mitsubishi L300. Motor: 2.3 TD. Lengde: 470 cm. Bredde: 210 cm.

tirsdag 11. mai 2010

Fjon med Joachim

07.05.2010
Bilen har stått på lading ett døgn, og starter fint. Portapottien lukter død (!).
14.00 Starter fra Randaberg mot Mortavika.
14.30 Ferga til Arsvågen.
15.00 Kjører til Aksdal for henting av Joachim.
15.30 Henter Joachim på Aksdal senter og handler inn til natten og neste dag.
16.00 Kjører videre til “KABAS” i Grindafjord, for å kjøpe sanitærvæske. De er forhandler av Frankia, som jeg akter å dra nytte av. Jeg får noen poser som ligner heroin, men som skal lukte bra, og virke godt. Får også kjøp vannløselig dopapir, som skal motvirke problemer med tømmingen.
Jeg spør om kjøleskapet som ikke virker. Får tips om at noen dyser kan være tette. De sier også at å kjøre med gaskjøleskapet på er trygt. De tilbyr service på kjøleskapet, og anslår det til opp i mot 2.000,- Skal sjekke dette på Internett igjen, og se om det finnes noen gratistips....
16.30 Kjører til Fjon camping. Det ligger omtrent 10-15 min fra Aksdal, og 20-25 min. fra Haugesund, og er et godt utgangspunkt for en kort helg.
16.45 Ankommer Fjon camping. Den ligger nydelig til ved Ålfjorden, såvidt inn i Hordaland, og Sveio. Campingen virker ustelt, har mange faste spikertelt. Det er lite folk i omsrådet, men omgivelsene er praktfulle. Vi finner ikke resepsjonen, men etter etpar tips finner vi en enebolig, der vi får anvist hvor vi skal stå. Vi får en plass helt nede i vika, med småbåter liggende i vannkanten. Været er nydelig, med omlag 10 grader, sol, og lett bris.
Det er ikke Internett her, men strøm og sanitæranlegg. Joachim bygger lego på ettermiddagen, og jeg blogger. Trenger ingen varme, men setter på en kaffe.
På kvelden stikker eieren av campingen innom. Jeg betaler 165,- for denne natten, og 80,- for å leie båten hans neste dag. Trenger ingen varme denne kvelden, men "blusser" opp litt kaffe
Mer om ferien på Østlibloggen

08.05.2010
Vi er på campingen helt til kl.15.00 Der får vi leid en båt og drar ut på Ålfjorden. Det er en smal åpen fjord, med mange fine viker inn mot Fjon. Ellers er formiddagssolen fin, der vi står. Ser behovet for at sommerleker og sommerklær trengs inn i gobilen, og får pakke det klart til neste tur. På ettermiddgen drar vi inn til Haugesund (25 min) og har det gøy på tivoli, Biltema, og MacDonalds, før Joachim må returnere hjem til Vedavågen.

19.10 Avgang fra Vedavågen måt Haugesund og Ryfylke.
19.30 Fylling på Avaldsnes 37ltr 32 mil
20.00 Starter fra Avaldsnes mot Ropeid
20.45 Kort stopp på Knapphus. Her er bensinstasjonen bygd ut til et senter med butikker og stor bensinstasjon. Dassing og snoping.
21.45 Vikedal. Finner en fin rasteplass. Den er litt skrå, men ikke verre enn at jeg får bygd opp med ... Spiser kveldsmat, og koser meg frem til natten, og overnatter her.

Teknisk: Propan: 10 min. fullluss. Gassovn: Fullbluss 3t m vifte Kostnader: Sanitærmiddel: 175,- Toalettpapir: 49,-

2 kommentarer: