Frankia bobil

Årsmodell: 1987. Bygget på Mitsubishi L300. Motor: 2.3 TD. Lengde: 470 cm. Bredde: 210 cm.

tirsdag 11. mai 2010

Rosendal


02.05.2010
12.00 Rong (A): Etter nye kartstudier, og mett på havet, bestemmer jeg meg for å våge meg innover i fjordene, med sikt på Fusa og Tysnes. På veien er det ingen høye fjelloverganger, og dermed ikke fare for snø. Bilen starter lett. Kjører gjennom Bergen, og etter en kort pause, sikter jeg mot Samnangerfjorden for en ekspedisjon gjennom det jeg håper er smale spektakulære veier. Kjører om Arna.
12.30 Et kort stopp i Bergen (B). Observerer at Bergen er vanskelig å ferdes i med bobil. Sum parkeringsplasser funnet: 0,-
13.00 Starter fra Bergen og kjører om Arna (C) til Samnanger (D). Veiene er smale, som forventet, med fin utsikt mot sørøst. Hardanger viser seg på sitt beste, med skyer og sol og vind og stille i en uforutsigbar kvartett. Et lite parti på veien er det en flott bratt stigning rett opp i fjellveggen. Må være minst 12% stigning der. En liten rast i Samnanger kommune, før jeg kjører videre til Hattvik (E) i Os, for ferge til Fusa.
14.40 Ankomst Hattvik. Her kjører jeg rett forbi billettbua, og får betalt etter et tips fra bilen bak. Litt ventetid til ferga kommer.
15.10 Ferge til Venjaneset i Fusa. Liten ferge. Slapper av i bilen.
15.25 Starter mot Gjermundshamn. På veien kjører jeg gjennom Eikelandsosen (F), over en fin liten fjellovergang, forbi vakre Skogseidvatnet, og langs Hardangerfjorden sør til Gjermundshamn(G) i Kvinnherad. Ser at tiden flyr, så rekker ingen tur til Tysnes denne gangen.
16.15 Ankomst Gjermundshamn
16.30 Tar ferga til Løfallstrand. Ferga går i trekantsamband, og har en svipp innom Varaldsøy.
17.15 Ankomst Løfallstrand. kjører en kort strekning til Rosendal (H). Her var jeg i 1997, og var imponert over den koselige bygda, med det velkjente Baroniet oppi dalen. Bestemmer meg for middagspause, og en liten luftetur her. Går en runde rundt baroniet, og hagene der, og sola slår til mot slutten av gåturen, slik at jeg får tatt bilder av de vakre omgivelsene:


18.45 Reiser mot Utåker for ferge til Skånevik i Etne.
19.00 Fyller diesel i Uskedal.
19.50 Utåker (I): Treffer akkurat ferga fra Utåker til Skånevik.
Å vite fergetider ødelegger turen.
...det blir min gobilfilosofi...
20.15 Kjører fra Skånevik (J). Det tar ca. 2 minutt å kjøre gjennom hovedgata i Skånevik. Det er eb vakker liten vestlandsby, men helga mi går mot slutten, og tenker jeg ser meg nærmere om en annen gang. Kjører videre mot Arsvågen, Mortavika og Randaberg
22.45 Ankomst Arsvågen
23.15 Ferge til Mortavika
23.40 Starter til Randaberg
23.00 Hjemme

Teknisk: Gassovn 1t halvbluss m / vifte. Fylling Uskedal: 21ltr (ikke full) 28 mil
Vannforbruk: ca.30 ltr. (hele helgen)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar