Frankia bobil

Årsmodell: 1987. Bygget på Mitsubishi L300. Motor: 2.3 TD. Lengde: 470 cm. Bredde: 210 cm.

mandag 10. mai 2010

Øygarden

01.05.2010
11.00 Etter frokost og kartstudier bestemmer jeg meg for å kjøre til Sotra, og kanskje Øygarden. Vil prøve det lille fergesambandet mellom Hjellestad og Klokkarvika.
Kjører over Fana og Flesland til Hjellestad for ferge til Sotra, men bommet totalt på fergetidene. Hjellestad e et fint lite fergested, med holmer og øyer utenfor.
11.40 Starter fra Hjellestad mot Loddefjord og Sotra.Tar mot hovedveien 555. På veien ser jeg et enormt byggearbeid, og finner etterhvert ut at det er den nye E39 som bygges mot Os. 4-felt blir bra det. Broa over til Sotra er vindfull, og tar godt tak i bilen. Ellers bra veier mot sør.
12.25 Fylling på Straume i Fjell kommune på Sotra 37ltr 30mil
Kjører videre til Klokkarvik i Sund.

13.00 Klokkarvik. Pause. Lager mat og koker vann til oppvask, ca 1/2 time gass. 1 lys ca. 1t. Klokkarvik er ei koselig liten vik lengst sørøst på Sotra, i Sund kommune. Der er det et fergeleie, med to ferger liggende, som ser ut til å ta 10 biler hver. Vurderer å vente på neste ferge til Hjellestad, da disse ser ut til å gå innom flere småøyer i Raunefjorden, men begynner å kjede meg, og setter kurs mot Øygarden. Målet er til topps, med Hellesøy. Er litt rett for vinden som nå har kuling i kasten, og det ser ut til å være mange broer på veien opp.
15.25 Avgang Klokkarvika mot Øygarden. Kjører hovedveien i vest nordover. Litt vegarbeid der, men pent og krokete, før ringen er sluttet og jeg snart kommer inn i Fjell kommune igjen. Videre nordover fra Ågotnes, kjører jeg over Misje, og er inn i Øygarden. Her blir det mange broer og sund å beskue, så lager kø bak meg hele tiden.
17.50 Etter noen smårast på veien ender jeg opp på Hellesøy og Hellesøysund. Det blir penere jo nærmere jeg kommer nord, og havet åpner seg både i øst og vest. Siste 5 km har krokete smal vei, slik jeg liker det, og til slutt er veien slutt.



18.00 Kjører sørover igjen for å finne en passende rasteplass til overnatting lenger sør. Så mange fine steder på veien. Ender opp på Rong midt i Øygarden, rett ved den største broa på veien; Rongesundsbroa.
18.40 Rasteplass og overnatting nært Rongsund i Øygarden: Parkerer på en parkeringsplass for et badested, og får nydelig utsikt ut mot holmer og hav. Blir trolig en rolig natt her. Det går tursti til en badeplass og jeg prøver ut den, etter en matbit og de. Turen inn til badeplassen tar ca. 5 min på godt opparbeidet “trillesti” og ender i en nydelig vik, med berg rundt. oppe på svabergene har jeg utsikt mot hav, holmer og sund, og mot Rongesundsbroa, som ser spektakulær ut fra alle kanter. Tilbake i gobilen, drøser jeg med min utkårede og oppdager til min forundring, at solen ikke går ned før kl.22.00 så langt ute her i vest.


Teknisk: Gassovn: Fullbluss 3t, halvbluss 20min, Sentralvfte 4t


1 kommentar:

  1. Du verden som du farter i mine gamle hjemtrakter! Født og oppvokst i Fjell kommune (til jeg var 9 år), nærmere bestemt Ulveseth. Så lite sted at det finnes sikkert ikke på noen kart:)

    SvarSlett