Frankia bobil

Årsmodell: 1987. Bygget på Mitsubishi L300. Motor: 2.3 TD. Lengde: 470 cm. Bredde: 210 cm.

onsdag 12. mai 2010

Øyhopping i Ryfylke

09.05.2010
9.40 Starter fra Vikedal (A) mot Ropeid
10.15 Ankomst Ropeid. Ferge til Sand
10.30 Avgang fra Sand, mot Jelsa. Rv13 og fylkesvei 517
Fylkesvei 13 og 517 er medisin for øyet. Fantastiske fjelloverganger, med nydelig utsikt til vann og fjord. Siste 4 mil inn mot Berakvam og Jelsa byr på kupert område, med nydelig usikt over Sandsfjorden. Tar noen bildestopp på veien. Finner en yndet rasteplass bak et berg langs veien. Bokmerket den på gps`en til senere bruk (?)


11.30 Ankomst Jelsa (B). Øyhopping:
Fergeruta i Ryfylke er kanskje den mest omfattende i landet, og fungerer som “ringbuss”:
Jelsa - Foldøy - Hebnes - Nedstrand - Sjernarøyene - Nord-Hidle - Helgøy - Ombo - Halsnøy - Finnøy. Alt dette i en rute på 3 timer. Planen er å gå i land i de øyene som er verdt å kjøre på, og ta hele ruta denne dagen. Tar sikte på Sjernarøyene, Ombo, Finnøy, Talgje, dessuten Rennesøy, Mosterøy og Sokn, som alltid er på vei hjem.
I det hele skal jeg være i land på 13 forskjellige øyer og 4 forskjellige fastlandsforbindelser.
11.45 Fergerute Foldøy (C) - Hebnes (D) - Nedstrand (E) - Nesheim (F) (Sjernarøyene)
Dette er den nordøstlige delen av Ryfylke. Hebnes og Nedstrand hører nok mer til Haugalandet, mens Sjernarøyene er selve symbolet på Ryfylke.
12.45 Nesheim - Sjernarøy
Kjører Stjernarøynene rundt. Er på 3 av 7 hovedøyer: Bjergøya, Audbø og Kyrkjøy. Får vite at det 11.mai åpnes bruforbindelse til en øy til, som forbinder Kyrkjøy og Tjul med Nord-Talgje og Helgøy, så er 3 dager for tidlig ute.. Sjernarøyene har usedvanlig vakker skjærgård med småhavner overalt og småbruk innimellom. Ypperlig mål for sykkeltur, og båtturer. Noen møteplasser å stoppe på, men ingen tilordnede rasteplasser. Best å parkere på fergekaien, og ta utgangspunkt i sykkelturer derfra. Etter en runde på alle øyene vender jeg tilbake til Nesheim, for ferge videre til Eidsund, via Nord-Hidle og Helgøy.


14.10 Ferge till Eidsund (I) via Nord-Hidle og Helgøy (H)

15.00 Rundtur på Ombo: Edsnd, Skipavika og Jølstravåg.
Ombo er nesten motsetningen til Sjernarøyene. Mens Sjernarøene består av skjærgård, sund, lavland og utbredt båtkultur, er Ombo bratt, vill, og stor, med lite bebyggelse. Dette var den eneste øya Nils Christian Hauge ikke evangeliserte på 180-tallet. Jeg mistenker han for ikke å ha vært et friluftsmenneske (!), Mange mener at folkene her fremdeles bærer preg av konservativ lutheranisme. Det går stort sett i 2. og 3.gir på denne øya, noe som forteller litt om terrenget og veikvaliteten. Første stopp er i Skipavik, som har egen fergeforbindelse til Hjelmeland. Deretter tar jeg turen nordover til Jølstravåg, før jeg returnerer til Eidsund og tar en god middagspause med utsikt mot skjærgården.
16.10 Tilbake i Eidsund. Middagspause
19.10 Ferge til Halsnøy og Judaberg, Finnøy
19.45 Avgang fra Judaberg (J). Finnøy rundt:
Finnøy har jeg vært med både båt og bil før, og kjenner noe til øya fra før av. Dette er jordbruksøya i Ryfylke. De har slått seg opp på tomater, og arrangerer hvert år en skikkelig tomatfestival, når fruktene er modne. Finnøy har fruktbart åkerlandskap liggende som et belte rundt høydene midt på øya. Det ligger mot vide fjorder rundt. Mot vest er landskapet villere. Jeg kjører langs “vannlinja” via Steinnesvåg, og ender opp ved den ferske tunnelen som åpnet i år. Finnfast forbinder Finnøy med Talgje og Rennesøy, og derfor også fastlandet. For å benytte meg maksimalt av den dyre bomavgiften (200!) tar jeg også enfeltsarmen opp til Talgje (K), med sine 200 fastboende. Den har en rundkjøring, noen gårder og en gammel fergehavn. Et miniFinnøy, med mao.
21.00 Vel hjemme på Randaberg (L).



Tekni
sk: Gass: 45min på fullbluss + vifte, Kokebluss: 30min

2 kommentarer: